Tappar du också motivationen

Jag älskar känslan efter ett träningspass, för då vet jag att jag gjort något bra, men också att det är över. Känslan man får inför ett träningspass därimot, eller känslan man inte får skulle man väll kunna säga, den vinner allt för ofta.
 
Det är väll självklart att inget händer om du inte skapar en rutin, om du inte pressar dig själv till att lyfta tyngre vikter, hålla ut längre i plankan eller rent av bara ta dig till gymmet. Detta försöker jag intala mig själv hela tiden, ändå är det många gånger man inte "orkar" träna fast man vet ju att skulle man ta sig dit skulle man bli piggare och må bättre.

 
Här har ni 9 tips för ökad träningsinspiration som jag hittade i friskis träningstidning:
 
1. Hitta din anlednning till att träna. Ytligt utseendemässigt eller hälsomässigt spelar ingen roll - det är din träningsgnista.
2. Testa tills du hittar den träningsform som du verkligen tycker är rolig.
 
3. Sätt upp ett realistiskt mål. Planera själv eller ta hjälp med hur du ska lägga upp träningen för att kunna nå målet. Det ska vara en utmaning men ändå nåbart. Sätt även upp delmål.
 
4. Följ träningsplanen strikt utan att förhandla om du orkar just idag.
 
 
5. Starta lungt. En allt för tuff start kan leda till att du tröttnar snabbt. (Här känner nog många igen sig)
 
6. Gör din plan synlig. Sätt upp den på kylskåpet, skriv in passen i almanackan. 
 
 
7. Lär dig känna igen dina ursäkter och hitta ett sätt att komma runt dem. Pränta in i minnet hur härligt det känns efter ett pass och plocka fram den känslan de dagar du är på väg att skippa träningspasset. 
 
8. Tänk "minsta möjliga motstånd". Boka pass, packa träningsväskan och kolla busstiderna så att inte glömda skor eller missad buss kommer emllan dig och träningen.
 
9. Hitta det som gör träningen lättare för just dig. Det kan vara en träningskompis eller vetskapen att du får någon form av belöning efteråt. 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback