Bekväm vs. rädd


Nästan en vecka av årets skolstart har passerat och ja ligger o tänker på min första dag på gymnasiet, eller ja det lilla jag kommer ihåg. Jag tror att jag har förträngt det mesta från den dagen men ja minns att jag stod väldigt länge framför spegeln den morgonen och att jag tog cykeln till skolan. Ja kom fram jätte stressad och nervös till entrén och alla stirrade på varandra. Jag kände ingen och hade ingen aning om vad som skulle hända, men jag överlevde och det har snart gått 3 månader sedan jag tog studenten. Om man tänker tillbaka på vissa stunder av det första året så inser man hur mycket man utvecklades, det är som att man fått en helt annan världsbild.
 
De första 10 åren i skolan var man i en liten bubbla där man hade det så enkelt, problemen var så patetiska. När man började gymnasiet tog man sig sakta men säkert genom ytskikten av bubblan och in i verkliga livet. Man bildade sin egen karaktär och plats, vem man ville vara och vad man ville göra. Det var här man förberedes inför vuxenlivet. Men tänk om man inte var redo då, ibland vill jag faktiskt krypa tillbaka och gör de där 3 åren en gång till, för att få mer tid och göra det mycket bättre.
 
För 3 år sedan ville jag bli make-up artist. Jag ville ta en kurs i Stockholm och sen jobba inom styling. Jag hade dock inte det engagemanget och till slut ville jag inte ens gå den vägen längre. Hade jag inte gått stil och trend hade jag förmodligen sett sämre ut, jag kunde inget om smink eller liknande innan och fjortisranden var ett faktum. Jag har dock slutat tänka på vad som hade hänt om jag inte gick stylist, om jag valt samhäll-media eller liknande istället. För jag kan inte gå tillbaka, jag kan bara göra det bästa av livet som min kära bror sa till mig häromkvällen när han försökte prata vett i mig.
 
När jag pratar om framtiden säger folk att man omöjligtvis kan bestämma sin framtid nu, man kan bara ha mål och drömmar, resten faller på plats med tiden. Men de är så jävla jobbigt att inte veta vad man vill, vart ska man börja, vad händer sen, tänk om jag väljer fel väg och gör fel val....
 
Hur fan tar man sig ur sin Comfort-zone?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback